Návrh na zaradenie dieťaťa do výchovno-vzdelávacieho programu pre intelektovo nadaných žiakov podáva jeho zákonný zástupca, pedagogicko-psychologická poradňa alebo škola. Návrh musí byť doložený písomným vyjadrením psychológa, ktorý identifikoval dieťa ako nadané a súhlasom zákonného zástupcu.
Žiak môže byť v priebehu školskej dochádzky vyradený z výchovno-vzdelávacieho programu pre intelektovo nadaných žiakov. Dochádza k tomu v prípadoch, kedy žiak nedosahuje v procese výchovy a vzdelávania očakávané výsledky, ak mu nároky programu spôsobujú problémy, ak sa postupy používané v tomto programe ukážu v jeho prípade neúčinné, alebo ak sa jeho nadanie nerozvíja v súlade s očakávaním. Vyradenie z programu navrhne psychológ zodpovedný za identifikáciu nadaných žiakov na základe výsledkov psychologického a špeciálnopedagogického vyšetrenia. Psychológ navrhne preradenie žiaka do inej formy špeciálnopedagogickej starostlivosti alebo preradenie do systému bežného vzdelávania. V prípade, ak o vyradenie žiaka z programu požiadajú rodičia, musí riaditeľ školy o vyradení rozhodnúť bez ohľadu na výsledky odborných vyšetrení.
Výchovno-vzdelávací program pre intelektovo nadaných žiakov je individuálny alebo skupinový program uplatňovaný pri vzdelávaní týchto žiakov:
- v špeciálnych základných školách pre nadané deti,
- v špeciálnych triedach pre nadané deti,
- alebo pri individuálnej integrácii v bežných triedach základných škôl.
Slovenská legislatíva upravila postavenie intelektovo nadaných žiakov článkom II zákona č. 5/2005 Z.z. s účinnosťou od 1. februára 2005. Tým sa pre nich otvorili všetky možnosti špeciálnej výchovy a vzdelávania, vrátane individuálneho postupu podľa výchovno-vzdelávacieho programu pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V zásade pre intelektovo nadaných žiakov platia tie isté pravidlá ako pre ostatných žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Možno zakladať školy, triedy pre intelektovo nadaných žiakov alebo ich individuálne integrovať. Od prvého januára 2006 bol pre týchto žiakov vyhradený aj špeciálny normatív (približne 48 tis. až 58 tis. oproti približne 24 tis. pre bežných žiakov
Pre pracovníkov základných škôl bol vypracovaný metodický a informatívny materiál „Výchovno-vzdelávací program žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v základnej škole“, ktorého účelom je usmerniť učiteľov pri práci s nadanými žiakmi.
Prvá časť tohto programu má teoreticko-informatívny charakter. Na všeobecnej úrovni poskytuje informácie o vlastnostiach nadaného dieťaťa, o špecifikách jeho správania a dôsledkoch jeho nadania, ako sa prejavujú v procese výchovy a vzdelávania. Ďalšou súčasťou sú na všeobecnej úrovni definované odporúčania pre postup učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese, ktoré je potrebné konkrétne aplikovať s ohľadom na individuálne potreby konkrétneho žiaka.
Časť Individuálny výchovno-vzdelávací plán sa vypracováva jednotlivo pre každého nadaného žiaka a zohľadňujú sa v nej jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Za vypracovanie plánu je zodpovedný triedny učiteľ. Z odborného hľadiska je za vypracovanie zodpovedný pedagóg špecializovaný na prácu s nadanými deťmi, ktorý podľa potreby spolupracuje so školským psychológom, pedagogicko-psychologickou poradňou, prípadne ďalšími školskými poradenskými zariadeniami. Podkladom pre vypracovanie individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu sú vyšetrenia psychológa, špeciálneho (špecializovaného) pedagóga, v prípade potreby aj lekára alebo iného odborníka. Pri vypracovávaní plánu možno spolupracovať aj s ďalšími pedagogickými a odbornými pracovníkmi školy.
Formulár individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu sa vyplní do dvoch mesiacov od začiatku školského roka alebo od prijatia žiaka do školy. Prípadné zmeny sa do neho zaznamenávajú priebežne. Plán je platný pre jeden školský rok. Ak v nasledujúcom školskom roku nenastanú zmeny, v príslušnej tabuľke sa iba obnoví údaj o novom školskom roku. V prípade, že zmeny nastanú, vypracuje sa nový plán.
Na predchádzajúce časti plánu podľa potreby nadväzuje individuálny vyučovací plán toho predmetu či predmetov, v ktorých sa má rozvíjať nadanie žiaka (skupiny žiakov). Vypracúva ho vyučujúci učiteľ v spolupráci so špecializovaným pedagógom nadaných. Môže mať formu časovo-tematického plánu na určité obdobie.
Ďalej boli pre učiteľov vydané akési všeobecné odporúčania pre postupy vo výchovno-vzdelávacom procese. Učiteľ má:
- akceptovať žiaka s intelektovým nadaním a rešpektovať špecifiká jeho osobnosti a správania
- zohľadňovať jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby
- rozvíjať a stimulovať jeho poznávacie schopnosti
- dbať na všestranný rozvoj osobnosti žiaka, a to v oblasti kognitívnej, motivačnej, vôľovej i sociálnej
- vytvárať podmienky pre začlenenie intelektovo nadaného žiaka do kolektívu
- pozitívne hodnotiť žiaka a povzbudzovať ho
Vzdelávanie nadaných detí na Slovensku začalo v roku 1993. V tomto roku bol vypracovaný Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti v podmienkach základných škôl, autorkou je PhDr. Jolana Laznibatová, CSc. Prvá experimentálna trieda bola otvorená 1.9.1993 v Bratislave. Do dnešnej doby však nebola zriadená špecializovaná poradňa pre nadané deti
Viac tu: http://dreamchichi.webnode.sk/nadane-deti-inteligencia/