Môžete s deťmi vyskúšať nasledujúce cvičenia a hry:
- Rozlišovanie vecí podľa jedného znaku:
- farby: „Povedz, ktoré veci okolo sú červené?“ (zelené,…)
- tvaru: „Hádaj, čo je guľaté, hranaté, obdĺžnikové,“ ap. (guľaté, hranaté …tvaru)
- materiálu: „Nájdi, čo je zo skla, dreva, železa,“ atď.
- Vymenovanie určitých kategórií podľa jedného podstatného znaku „Budeme si rozprávať, čo všetko rastie na stromoch. Ja poviem jedno slovo, potom zase ty a kto toho viac uhádne.“ Ďalej meníme situácie napr.: kto všetko behá, čo má kolesá, kde žije.
- Hra: Letí, letí, všetko letí…
- Vymenujte skupinu slov a dieťa má povedať, čo majú spoločné, čím sú rovnaké (pomenovať veci jedným slovom) napr. jablko, hruška, slivka, to je … ovocie, bicykel, motocykel, lietadlo to sú dopravné prostriedky (oblečenie, nábytok, písacie potreby). Ak dieťa v tomto cvičení zlyháva, pracujeme opačne: „Budeme pomenúvať ovocie, ktoré poznáme, ja jedno, ty jedno“ ( dopravné prostriedky, oblečenie atď.) Pri budúcom cvičení doplníme ďalším novým slovom.
- Vytvorenie vety z troch slov.
Povieme 3 slová, napr.: „Janko – lopta – hádzať“ a dieťa z nich vytvorí vetu…“Janko hádže loptu.“ - Rozprávať podľa vybraných obrázkov (Slniečko).
- Riešenie situácií: „Čo by sa stalo, keby si šiel von v ponožkách?“ (…keby si sa na križovatke nepoobzeral, keby sme šli nakúpiť bez peňazí a pod.). Čo spravíš, keď padneš a rozbiješ si koleno a pod.
- Povieme vetu s nesprávnym obsahom a dieťa má poznať, čo je tam zle, napr.: „V lete padá sneh, v zime sa chodíme kúpať.“ „Soľ je sladká, cukor je slaný.