Cieľom týchto cvičení je rozvinúť postreh, pozornosť, predstavivosť, ktoré sú veľmi dôležitými predpokladmi na zvládnutie školských nárokov.
Vhodnými činnosťami sú:
- rozprávanie o obrázkoch,
- triedenie predmetov,
- skladanie obrázkov podľa predlohy,
- mozaiky, skladačky,
- skladanie obrázkov z kociek,
- pracovný zošit Tešíme sa do školy.
Tipy na cvičenie s deťmi:
- Rozlišujeme predmety v okolí – dieťa v miestnosti ukáže na všetky veci guľaté, drevené, červené a pod. Vonku môže hľadať autá rovnakej farby, značky, rovnako vysoké budovy a pod.
- V krabičke medzi veľkými gombíkmi hľadáme malý, medzi modrými guličkami červené, medzi rovnakými kockami jednu odlišnú.
- Triedenie drobných predmetov podľa:
- farby – na jednu stranu červené kocky, na druhú modré.
- veľkosti – veľké a malé gombičky, korálky, kocky a pod.
- materiálu – veci sklené, drevené , kovové, z umelej hmoty.
- Zo zápaliek postavíme niekoľko rovnakých obrázkov (domčeky, vláčiky a pod.), z nich iba jeden je úplný a u ostatných vždy niektorá zo zápaliek chýba. Dieťa potom chýbajúce zápalky dopĺňa tak, aby všetky obrázky boli úplné. Túto hru môžeme hrať aj naopak – dieťa nám postaví jeden kompletný obrázok a jeden neúplný a my „hádame“, kde chýbajú zápalky.
- Podobne môžeme predkresliť vedľa jedného úplného obrázku niekoľko neúplných, ktoré má dieťa dokresliť.
- Vyhľadať medzi niekoľkými obrázkami rovnaké – použijeme obrázky z Pexesa, vyberieme spočiatku iba 4 dvojice, potom osem. Ak sa dieťaťu triedenie obrázkov darí bez veľkých problémov, zahráme sa s ním hru podľa návodu- začíname opäť s menším počtom dvojíc.
- Rozstriháme jednoduchý obrázok (pohľadnicu, obrázok z časopisu) na 2-3 kusy a dieťa ju skladá. Postupne zvyšujeme náročnosť a obrázky striháme na menšie a nepravidelnejšie tvary.