Špecifické vývinové poruchy učenia (VPU)

Špecifická neschopnosť naučiť sa čítať, písať či počítať aj napriek tomu, že dieťaťu sa dostáva bežného vzdelávacieho vedenia, má priemernú až nadpriemernú inteligenciu a primeranú sociokultúrnu príležitosť

 

Prejavy ťažkostí

  • Fonologické, vizuálne a motorické deficity
  • Deficit v oblasti automatizácie motorických, fonologických, vizuálnych funkcií
  • Nedostatočná spolupráca obidvoch mozgových hemisfér
  • Pomalosť kognitívnych procesov
  • Deficity v oblasti pamäte
  • Poruchy sústredenia
  • Ťažkosti vykonať viac inštrukcií za sebou
  • Pomalosť, zmätenosť
  • Rýchla unaviteľnosť
  • Neadekvátne sebahodnotenie

Žiaci s VPU sú žiaci:

  • so zdravotným znevýhodnením:
    • so zdravotným postihnutím
    • choré alebo zdravotne oslabené
    • s vývinovými poruchami
    • s poruchami správania
  • zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • s nadaním

Zákon č. 245/2008 z 22.5.2008 o výchove a vzdelávaní ( školský zákon)

Špeciálna výchovno-vzdelávacia potreba

  • Požiadavka na (§2, ods. i):
    • úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní žiaka
    • tieto vyplývajú z jeho zdravotného znevýhodnenia, nadania alebo jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí
    • ich uplatňovanie je nevyhnutné na dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a začlenenia do spoločnosti

Zákon č. 245/2008 z 22.5.2008 o výchove a vzdelávaní
Aj menšie úpravy výchovno – vzdelávacieho procesu môžu mať veľký význam pre súčasné aj budúce vzdelávanie žiaka!

Vzdelávanie individuálne začlenených detí so ŠVVP Prostredníctvom (§7, ods.5):

  • idividuálneho vzdelávacieho programu
  • vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so ŠVVP

Individuálny vzdelávací program – IVP

  • Triedny učiteľ v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje : NÁVRH na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami …
  • NÁVRH je povinnou dokumentáciou integrovaného žiaka, informovaný súhlas rodiča, žiadosť rodiča o individuálne začlenenie v bežnej triede MŠ, ZŠ, SŠ.
  • IVP obsahuje všetky zmeny v učebnom prostredí: úpravu prostredia, metódy, formy, prostriedky práce so žiakom, metódy hodnotenia a tolerancie, pomôcky
  • Ak je žiakovi s VPU potrebné prispôsobiť obsah jednotlivých predmetov, zásah do učebných osnov, v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje vyučujúci predmetu individuálny vzdelávací plán

Pedagogická práca so žiakmi s VPU – diferenciácia výchovno – vzdelávacieho procesu

  • Modifikácia učebného prostredia s cieľom vytvoriť prostredie podnecujúce schopnosti a potreby žiakov s VPU = špeciálny výchovno – vzdelávací prístup
  • Modifikácia vzdelávacích metód s cieľom vzbudenia záujmu a upútania pozornosti
  • Modifikácia klasifikácie a hodnotenia s cieľom vyrovnania príležitostí na úspech

Modifikácia učebného prostredia

  • Rešpekt, úcta, akceptácia
  • Pozitívna motivácia
  • Úprava prostredia (sedenie v prvých laviciach, menej rušivých podnetov)
  • Eliminácia stresu – dohodnutie podmienok a požiadaviek na jednotlivých hodinách (Informácia kedy v akom rozsahu bude skúšaný)
  • Neporovnávať s ostatnými spolužiakmi
  • Posudzovať jeho individuálne napredovanie
  • Nevyčítať nedostatky vyplývajúce z jeho poruchy pred triedou
  • Dohodnúť sa o pravidlách zverejnenia individuálneho prístupu pred triedou so žiakom
  • Spolupráca s rodinou

Modifikácia vzdelávacích metód

  • Formálna úprava zadaní písomných prác zlepšujúca orientáciu v texte a pochopenie úlohy
  • Nahradiť písomnú formu odpovede ústnou alebo opačne
  • Čas naviac pri písomných aj ústnych skúškach, malé kroky
  • Zvážiť formu skúšania (ústne alebo písomné)
  • Zníženie počtu riešených úloh
  • Používanie pomôcok
  • Možné je využívanie všetkých metód, prostriedkov a pomôcok v prospech žiaka, slúžiacich na motiváciu, vzbudenie záujmu o aktívne prekonávanie prekážok pri zvládnutí predmetu, podporujúcich sústredenie, rozvíjajúcich čitateľské zručnosti a pamäťové schopnosti
  • Úprava písomných prác vo forme zatvorených otázok

Modifikácia klasifikácie a hodnotenia

Podľa MP na hodnotenie a klasifikáciu žiakov s vývinovými poruchami učenia v základných a stredných školách č. CD – 2004-12003 – 1:095.

– Iná forma skúšania, nehodnotenie činností priamo súvisiacich s poruchou, motivačné hodnotenie

Individuálny prístup

Vystúpiť zo zabehnutých „pohodlných“ koľají a prekonať bezpečie zažitých postupov

Jazykové predmety

  • Nedávať časovo limitované úlohy (bleskovky), nahradiť ich doplňovačkami
  • Ak pri písomnej skúške ostatní žiaci majú otvorené otázky, žiak so ŠVPU má len zatvorené otázky
  • Ostatní žiaci píšu diktát, žiak so ŠVPU má doplňovacie cvičenie, upravené hodnotenie
  • Obmedziť rozsah slovnej zásoby (prakticky využiteľná slovná zásoba)
  • Zdokonaľovať najmä ústny prejav využiteľný v praktickom živote
  • Učenie sa myšlienkovou mapou

Matematika

  • používanie kalkulačky; príp. iných pomôcok uľahčujúcich prácu;
    výsledky, ktoré žiak dosahuje týmto spôsobom sa posudzujú rovnocenne s výsledkami ostatných žiakov pri bežných podmienkach
  • uprednostňovať ústne preverovanie vedomostí v matematike pred písomným
  • poskytovať dostatok času na riešenie úlohy
  • nedávať časovo limitované úlohy
  • tolerovať používanie názoru (podľa potreby študenta kalkulačka, tabuľky, vzorové príklady ap. )
  • pri previerkach prispôsobiť počet a náročnosť príkladov schopnostiam žiaka (znížiť nároky aj počet úloh)
  • pred písomným alebo ústnym skúšaním poskytnúť analogické príklady na domácu prípravu
  • tolerovať znížené pracovné tempo
  • pozitívne
  • oceňovať aj malé úspechy a pokroky v oblasti matematiky

Ostatné vzdelávacie predmety

  • uprednostňovať ústnu formu skúšania
  • akceptovať znížené tempo pri čítaní a písaní a poskytovať dostatok času na prečítanie zadania pri písomných prácach
  • predĺžiť čas potrebný na vypracovanie písomnej práce, prípadne skrátiť počet
  • riešených úloh vo všetkých vzdelávacích predmetoch
  • akceptovať zníženú pravopisnú úroveň písomného prejavu vo všetkých vzdelávacích predmetoch, hodnotiť jeho obsah
  • učenie sa myšlienkovou mapou

Technické vybavenie

  • PC
  • Diktafón
  • Pravidlá pravopisu
  • Prekladové slovníky
  • Kalkulačka
  • Matematické tabuľky
  • Práca s učebnicou
  • Vlastné pomôcky
  • Myšlienkové mapy

Viac informácií

Metodický materiál k integrácii, Štátna školská inšpekcia, Bratislava 2015

Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (interný metodický materiál ŠŠI) (aktualizované k 16. 06. 2014)

Knižné pramene:

D.Jucovičová, H. Žáčková, H. Sovová :
Specifické poruchy učení na 2.stupni základních škol (použitelné i pro střední školství) Nakl. D+H 2003
O. Zelinková : Poruchy učení Nakl. Portál 2003

Webové stránky:

Stránka Štátneho pedagogického ústavu, záložka Integrácia