Špecifické vývinové poruchy učenia (VPU)
Špecifická neschopnosť naučiť sa čítať, písať či počítať aj napriek tomu, že dieťaťu sa dostáva bežného vzdelávacieho vedenia, má priemernú až nadpriemernú inteligenciu a primeranú sociokultúrnu príležitosť
Prejavy ťažkostí
- Fonologické, vizuálne a motorické deficity
- Deficit v oblasti automatizácie motorických, fonologických, vizuálnych funkcií
- Nedostatočná spolupráca obidvoch mozgových hemisfér
- Pomalosť kognitívnych procesov
- Deficity v oblasti pamäte
- Poruchy sústredenia
- Ťažkosti vykonať viac inštrukcií za sebou
- Pomalosť, zmätenosť
- Rýchla unaviteľnosť
- Neadekvátne sebahodnotenie
Žiaci s VPU sú žiaci:
- so zdravotným znevýhodnením:
- so zdravotným postihnutím
- choré alebo zdravotne oslabené
- s vývinovými poruchami
- s poruchami správania
- zo sociálne znevýhodneného prostredia
- s nadaním
Zákon č. 245/2008 z 22.5.2008 o výchove a vzdelávaní ( školský zákon)
Špeciálna výchovno-vzdelávacia potreba
- Požiadavka na (§2, ods. i):
- úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní žiaka
- tieto vyplývajú z jeho zdravotného znevýhodnenia, nadania alebo jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí
- ich uplatňovanie je nevyhnutné na dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a začlenenia do spoločnosti
Zákon č. 245/2008 z 22.5.2008 o výchove a vzdelávaní
Aj menšie úpravy výchovno – vzdelávacieho procesu môžu mať veľký význam pre súčasné aj budúce vzdelávanie žiaka!
Vzdelávanie individuálne začlenených detí so ŠVVP Prostredníctvom (§7, ods.5):
- idividuálneho vzdelávacieho programu
- vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so ŠVVP
Individuálny vzdelávací program – IVP
- Triedny učiteľ v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje : NÁVRH na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami …
- NÁVRH je povinnou dokumentáciou integrovaného žiaka, informovaný súhlas rodiča, žiadosť rodiča o individuálne začlenenie v bežnej triede MŠ, ZŠ, SŠ.
- IVP obsahuje všetky zmeny v učebnom prostredí: úpravu prostredia, metódy, formy, prostriedky práce so žiakom, metódy hodnotenia a tolerancie, pomôcky
- Ak je žiakovi s VPU potrebné prispôsobiť obsah jednotlivých predmetov, zásah do učebných osnov, v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje vyučujúci predmetu individuálny vzdelávací plán
Pedagogická práca so žiakmi s VPU – diferenciácia výchovno – vzdelávacieho procesu
- Modifikácia učebného prostredia s cieľom vytvoriť prostredie podnecujúce schopnosti a potreby žiakov s VPU = špeciálny výchovno – vzdelávací prístup
- Modifikácia vzdelávacích metód s cieľom vzbudenia záujmu a upútania pozornosti
- Modifikácia klasifikácie a hodnotenia s cieľom vyrovnania príležitostí na úspech
Modifikácia učebného prostredia
- Rešpekt, úcta, akceptácia
- Pozitívna motivácia
- Úprava prostredia (sedenie v prvých laviciach, menej rušivých podnetov)
- Eliminácia stresu – dohodnutie podmienok a požiadaviek na jednotlivých hodinách (Informácia kedy v akom rozsahu bude skúšaný)
- Neporovnávať s ostatnými spolužiakmi
- Posudzovať jeho individuálne napredovanie
- Nevyčítať nedostatky vyplývajúce z jeho poruchy pred triedou
- Dohodnúť sa o pravidlách zverejnenia individuálneho prístupu pred triedou so žiakom
- Spolupráca s rodinou
Modifikácia vzdelávacích metód
- Formálna úprava zadaní písomných prác zlepšujúca orientáciu v texte a pochopenie úlohy
- Nahradiť písomnú formu odpovede ústnou alebo opačne
- Čas naviac pri písomných aj ústnych skúškach, malé kroky
- Zvážiť formu skúšania (ústne alebo písomné)
- Zníženie počtu riešených úloh
- Používanie pomôcok
- Možné je využívanie všetkých metód, prostriedkov a pomôcok v prospech žiaka, slúžiacich na motiváciu, vzbudenie záujmu o aktívne prekonávanie prekážok pri zvládnutí predmetu, podporujúcich sústredenie, rozvíjajúcich čitateľské zručnosti a pamäťové schopnosti
- Úprava písomných prác vo forme zatvorených otázok
Modifikácia klasifikácie a hodnotenia
Podľa MP na hodnotenie a klasifikáciu žiakov s vývinovými poruchami učenia v základných a stredných školách č. CD – 2004-12003 – 1:095.
– Iná forma skúšania, nehodnotenie činností priamo súvisiacich s poruchou, motivačné hodnotenie
Individuálny prístup
Vystúpiť zo zabehnutých „pohodlných“ koľají a prekonať bezpečie zažitých postupov
Jazykové predmety
- Nedávať časovo limitované úlohy (bleskovky), nahradiť ich doplňovačkami
- Ak pri písomnej skúške ostatní žiaci majú otvorené otázky, žiak so ŠVPU má len zatvorené otázky
- Ostatní žiaci píšu diktát, žiak so ŠVPU má doplňovacie cvičenie, upravené hodnotenie
- Obmedziť rozsah slovnej zásoby (prakticky využiteľná slovná zásoba)
- Zdokonaľovať najmä ústny prejav využiteľný v praktickom živote
- Učenie sa myšlienkovou mapou
Matematika
- používanie kalkulačky; príp. iných pomôcok uľahčujúcich prácu;
výsledky, ktoré žiak dosahuje týmto spôsobom sa posudzujú rovnocenne s výsledkami ostatných žiakov pri bežných podmienkach - uprednostňovať ústne preverovanie vedomostí v matematike pred písomným
- poskytovať dostatok času na riešenie úlohy
- nedávať časovo limitované úlohy
- tolerovať používanie názoru (podľa potreby študenta kalkulačka, tabuľky, vzorové príklady ap. )
- pri previerkach prispôsobiť počet a náročnosť príkladov schopnostiam žiaka (znížiť nároky aj počet úloh)
- pred písomným alebo ústnym skúšaním poskytnúť analogické príklady na domácu prípravu
- tolerovať znížené pracovné tempo
- pozitívne
- oceňovať aj malé úspechy a pokroky v oblasti matematiky
Ostatné vzdelávacie predmety
- uprednostňovať ústnu formu skúšania
- akceptovať znížené tempo pri čítaní a písaní a poskytovať dostatok času na prečítanie zadania pri písomných prácach
- predĺžiť čas potrebný na vypracovanie písomnej práce, prípadne skrátiť počet
- riešených úloh vo všetkých vzdelávacích predmetoch
- akceptovať zníženú pravopisnú úroveň písomného prejavu vo všetkých vzdelávacích predmetoch, hodnotiť jeho obsah
- učenie sa myšlienkovou mapou
Technické vybavenie
- PC
- Diktafón
- Pravidlá pravopisu
- Prekladové slovníky
- Kalkulačka
- Matematické tabuľky
- Práca s učebnicou
- Vlastné pomôcky
- Myšlienkové mapy
Viac informácií
Metodický materiál k integrácii, Štátna školská inšpekcia, Bratislava 2015
D.Jucovičová, H. Žáčková, H. Sovová :
Specifické poruchy učení na 2.stupni základních škol (použitelné i pro střední školství) Nakl. D+H 2003
O. Zelinková : Poruchy učení Nakl. Portál 2003
Webové stránky: